Cara-cara menggunakan kompas SILVA

Kompas adalah alat yang berfungsi untuk menunjukkan arah mata angin. Dan bagi para jungle treker mereka seharusnya mengetahui cara-cara penggunaan kompas dan fungsinya. Mengetahui cara membaca peta dengan arah kompas, berkemungkinan akan tersesat adalah tipis. Penting kepada semua penggiat pencinta alam untuk mengetahui cara penggunaan dan pemakaian kompas di dalam perjalanan di dalam hutan dan seumpamanya.





Letakkan kompas anda pada peta kawasan tersebut dengan hujung Base Plate menghubungkan lokasi anda berada dengan arah lokasi anda akan tuju.



Tetapkan garisan tengah dalam kompas dengan memusingkan Dial kompas mengikut garisan pada peta anda  "sejajar dengan Utara Magnetik (MN) pada peta.



Keluarkan kompas dari peta dan hala ke hadapan anda dengan Travel Arrow menunjuk ke depan/lokasi. Pusingkan badan anda sehingga hujung merah jarum kompas berubah dengan menunjuk kepada "N" pada di dalam dail kompas. Arah Perjalanan Arrow kini menunjukkan tepat ke destinasi anda. Lihat pada satu mercu tanda (bukit, puncak gunung, pokok)  dan berjalan kepadanya. Ulang prosedur ini sehingga anda sampai ke destinasi anda.

sila lihat video ini untuk pembelajaran lebih jelas


Catat Ulasan

6 Ulasan

Unknown berkata…
Thanks.. Great info to use when travel..
Unknown berkata…
Thanks..Great info to use when travel..
kmnnetwork berkata…
Terima kasih semua harapa ia bermanfaat
Unknown berkata…
Tq.amat bermanfaat untuk menyampaikan subjek kompas kepada pelatih..