Gunung Ledang

Terletak kira-kira 15 km dari bandar Tangkak,Johor dan Lebuh Raya Utara Selatan

Hutan Lipur Berkelah, Maran

45 km dari Bandar Maran dan 45 km dari Bandar Kuantan melalui Jalan Maran-Kuantan.

Air Terjun Batu Hampar

Terletak di kampung Air Puteh, Serdang. lebih kurang 15km dari Sg Kechil Ilir.

Air Terjun Jerangkang

26 kilometer dari bandar Maran dan 50 kilometer dari bandar Kuantan memiliki keunikan tersendiri

PANTAI POK TUNGGAL, INDONESIA

berada di kawasan Gunungkidul, Yogyakarta ke lokasi pantai berjarak sekitar 70 km.

14 Oktober 2018

Belajar dari arif tentang hutan tip ketika berada di hutan

ILMU HUTAN
RUGI TAK BACA.!
(juga baik untuk Kaki Pancing)

Pengalaman masuk hutan, berkawan ngan bebudak asli ni, dan termasuk kengkawan yg memang askar, banyak benda yg saya belajar..iaitu,

1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan diwaktu malam, terutama di hutan padat dekat dgn air terjun atau sungai (mcm kes saya kat Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda2 bercahaya warna hijau..ala2 benda yg pendarcahaya. Benda yg bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa2, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dgn skit bantuan cahaya dr bulan bintang. Yg bestnya, lumut ni hanya tumbuh didenai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ni diwaktu malam, insyaAllah..tak langgar pokok.

2. Ular tedung. Kalau terserempak dgn ular masa dlm hutan, jangan buat gerakan mengejut..stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acah2 bagi ular tu kembang penuh dgn ranting kayu dan berundur2 pelan2. - belajar dr orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yg sama. Spesis kera takkan lari bila kita libas dgn sebatang ranting kayu, in fact dia leih lincah dr gerakan ranting kita. Utk halau kera, patahkan pokok renek dgn daun dan ranting yg mengembang..dan hayunkan kat kera tu..baru lari (rasionalnya, ranting + daun yg kembang tu nampak lagi besar dr sebatang ranting) - belajar dr askar.

4. Harimau. kalau mancing dlm hutan, sedang dlm hutan tu bunyi penuh dgn unggas serangga, tetiba hutan tu jadik sunyi sepi, biasanya ada haiwan menghendap..terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi 'diam', kemudian disusuli dgn bau hamis..confirm harimau..hehehe..apa lagi, bagi letup satu mercun bola la.. - belajar dr orang asli.

5. Beruang madu. Hutan paya kat Malaysia banyak beruang madu (yg kecik tu, sekerat pinggan dgn dada kaler oren),kalau terserempak, kita yg perlu menjerit dan buat seperti nak kejar, automatik beruang tu akan lari. - belajar dr orang asli.

6. Kepala air. Kalo khemah kat tepi sungai, jangan buat khemah kat tepi air, buat dibahagian /kawasan yg pokok2nya besar. Tandakan satu batu yg besar, kalo tengah malam batu tu hilang, maknanya air tengah naik la tu..- belajar dgn kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air. Kalo hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dr dlm perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda2 lain yg kita perlu tengok ialah kehadiran buih2 putih kat tempat tak berbuih (klu kat tempat air jatuh for sure ada buih)..maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tetiba ada buih2 halus timbul. Tu tandanya arus bawah lagi laju dr arus atas. pastu, akan ada daun basah hanyut, then barulah ada perubahan warna air, dr jernih ke warna oren, coklat dll. Biasanya perubahan ni sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air)..sama kes kat Dam Chamang, bentong..saya dah kena. Tambah skit, kalo kepala air datang, bunyi air lebih kuat dr biasa, dr kejauhan dah dengar..

8. Nak masak air. Jangan amik air kat tepi sungai, amik kat tengah sungai atau tempat yg mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi dll kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing tu ke tebing. So, amik yg tengah2. - belajar ngan askar.

9. Binatang besar. Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dll. Kalau dr jauh dengar bunyi kera dl buat bising..tentu ada binatang besar tengah lalu. - belajar dgn orang asli.

10. Makan makanan yg dimasak i.e ikan bakar dll. Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ni akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang. - ni belajar ngan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang. Biasanya, bila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dll) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dlm pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari. - belajar dr pengalaman.

12. Hutan yg bising dgn bunyi unggas lebih baik di waktu malam drpd hutan yg sunyi sepi. Bila hutan sepi, mesti ada apa2 yg tak kena. - orang asli.

Ok, masuk bab amalan bukak khemah (Rule and system dia la..bukan amalan yg spritual ni..).

1. Cari kanopi yg masih hijau. Bila dah tentukan nak khemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yg masih hijau..so, risiko kena hempap ranting dahan bila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dr paras air. Bila dah tentukan mana bahagian yg lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang2 4 kaki dr aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah kat situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok2 rendah dan renek mcm pokok senduduk dll..tu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kat kawasan yg pokoknya besar2.

3. Tentukan laluan / denai didalam radius kawasan 20 meter dr khemah. Jangan buat khemah didalam laluan denai, sebab laluan denai bukan utk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. kang seladang tumpang tidur.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan drpada daun dan pokok2 renek (potong je pokok2 kecik ni,kang dia tumbuh balik). Pakai je ranting pokok2, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, so, risiko terkena sengat lipan, kala jengking dll tu kurang skit.

5. Dah ready, baru tabur karbaid kaler kuning tu.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah kat secara menghadap /berhadapan dan unggun api kat tengah.

7. Dlm nyalaan unggun api tu, standby dgn beberapa batang kayu panjang. Kalo boleh, sesuai dgn jumlah orang yg pergi camping tu. Bila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yg ada api ni sebagai senjata, parang pisau..binatang tak takut. Api? confirm depa lari..

8. Kalo ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau gak kot2 binatang datang (beruang terutamanya) datang ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dgn tali tangsi disambing dgn loceng, terlanggar je tali tu, loceng akan bunyi...

C/P..

** Gambar sekadar hiasan

26 Ogos 2015

Perkhidmatan Radio Sesalur (Trunk Radio) sukan rekrasi

As-salam sume agak lama juga tidak berblog sekarang ni bz dengan tugas-tugas seharian dan selalu berada du liar kawasan liputan internet , jadi payah sket la nak berblog

Untuk kali ini admin nak bercerita pasal Radio Sesalur (Trunk Radio) atau lebih di kenali sebagai radio amatur.

Radio Amatur membolehkan anda berhubung dari mana-mana tempat, pada setiap masa! Pada waktu-waktu bencana, Radio Amatur amat berguna, terutamanya kepada agensi-agensi penyelamat. Pada ketika lain, anda juga kadang kala boleh bercakap dengan para angkasawan atau membalikkan isyarat dari bulan! Anda juga boleh menghantar fail ataupun gambar secara digital.

Sebuah radio bersaiz telapak tangan yang baru mungkin sama harganya dengan satu TV 19 inci yang berkos rendah. Radio yang lebih besar adalah sama kosnya dengan satu komputer. Bahan pembelajaran berkenaan Radio Amatur adalah berpatutan dan yuran peperiksaan bagi mendapatkan Sijil Perakuan juga adalah rendah.



Untuk mendapatkan Sijil Perakuan, anda haruslah warganegara Malaysia berusia 14 tahun ke atas dan lulus ujian-ujian berikut:

* Ujian Teori Radio dan Kefahaman Peraturan Radio bagi Sijil Perakuan Kelas B; atau

* Ujian Kod Morse dan ujian-ujian teori dan radio di atas bagi Sijil Perakuan Kelas A.

PENGUMUMAN DARI SKMM
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia ingin memaklumkan bahawa berkuatkuasa daripada 1 Januari 2016, frekuensi di jalur 806 MHz hingga 821 MHz dan 851 MHz hingga 866 MHz TIDAK AKAN LAGI digunakan untuk Perkhidmatan Radio Sesalur (‘Perkhidmatan itu’).

Rujuk http://www.skmm.gov.my/skmmgovmy/media/

Kita boleh rujuk mana-mana laman web atau blogger yang ketika ini ramai yang menjadi pengguna radio amatur ini antaranya untuk tujuan berekrasi dalam berbagai-bagai kumpulan samada kereta, motor, 4WD dan sebagainya.

Anda boleh lawat
Himpunan blog radio amatur
Persatuan Radio Amatur Melayu Malaysia 
Perhidmatan Kecemasan Radio Amatur


10 April 2015

Khasiat Perubatan Lidah Buaya

Sifat perubatan Lidah Buaya

Lidah Buaya memiliki sifat-sifat perubatan yang berikut:


  1. antibakteria yang menghalang atau memperlahankan pertumbuhan bakteria;
  2. antidiabetis yang menurunkan aras gula darah;
  3. antikulat yang berupaya merawat jangkitan kulat;
  4. antikeradangan bagi mengurangkan keradangan;
  5. antinepolastik yang berupaya mengawal pertumbuhan dan perebakan barah;
  6. antipeptik yang menghalang tindakan gaster;
  7. katarsis yang berkuasa untuk membersihkan isi perut;
  8. dermatologi yang berupaya merawat penyakit kulit;
  9. emenagog yang berupaya memulihkan haid;
  10. imunomodulasi bagi memperbaik sistem imun;
  11. julap yang membantu membuang air besar dan yang juga dapat digunakan untuk membuang racun daripada saluran makanan; dan vermifuj bagi menghapuskan cacing parasit.


Sebuah kajian jangka panjang menunjukkan bahawa Lidah Buaya, sewaktu terangkum dalam diet pesakit kencing manis yang menghidap penyakit jantung ateroma (bengkak pada dinding arteri), dapat mengurangkan dengan ketara kekerapan serangan angina serta jumlah kolesterol serum, trigliserida serum, dan lipid, selain paras gula darah berlapar dan paras gula darah selepas makan, di samping menaikkan lipoprotein ketumpatan tinggi.

Kegunaan daun Lidah Buaya dalam perubatan tradisional
Lidah Buaya digunakan secara meluas dalam perubatan herba tradisional di China, Jepun, Rusia, Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Jamaica, America Latin, dan India.[2] Ia digunakan secara tradisi untuk merawat sakit, kolik (sakit perut yang memulas-mulas), luka terbakar, lecur, luka, bengkak, sembelit, serta juga:

masalah pencernaan
seperti pedih hulu hati, sindrom usus rengsa, dan dispepsia (ketakcernaan yang dicirikan oleh rasa loya);

ekzema,
iaitu sejenis penyakit kulit keradangan tak berjangkit yang diiringi oleh rasa gatal dan panas yang amat sangat serta pembentukan sisik dan kerak;

edema,
iaitu kewujudan air yang berlebihan pada ruang antara tisu tubuh sehingga menyebabkan bahagian yang berkenaan kelihatan bengkak; pembesaran kelenjar limpa;leukemia, iaitu barah darah;barah paru-paru;

buasir yang diakibatkan oleh pendilatan (pembesaran) vena dubur, biasanya diiringi oleh perdarahan dan sembelit;batuk kokol; dan pelbagai sakit mata.

Di Filipina, jus Lidah Buaya digunakan untuk mencegah keguguran rambut serta juga untuk merawat botak. Ia juga dicampur dengan susu untuk merawat berak darah dan sakit pada ginjal.

25 Januari 2014

Pokok herba mencegah cancer dan malaria

Kepakaran NRC dalam bioteknologi tumbuhan tidak lama lagi akan membantu memberi rawatan yang dipercayai mampu untuk melawan malaria yang boleh menyelamatkan berjuta-juta nyawa, terutama wanita dan kanak-kanak di Afrika. Di bawah perkongsian awam-swasta yang dibiayai oleh geran $ 42,600,000 daripada Bill Melinda Gates Foundation, beberapa pertubuhan termasuk NRC telah membangunkan sumber novel artemisinin - sebatian tumbuhan semula jadi yang diperolehi dadah yang membunuh parasit malaria.


Artemisinin is produced by a traditional Chinese medicinal plant, called Artemisia annua, grown in Africa and Asia


Herba digunakan dengan sendirinya mengurangkan sel-sel kanser paru-paru sehingga 28%, tetapi dalam gabungan dengan besi, "Artemisia annua" berjaya dan benar-benar "memadamkan" kanser, dan dalam eksperimen herba ini tidak memberi kesan kepada sel-sel paru-paru yang sihat. 


Lihat lebih lagi di:

http://www.healthyfoodhouse.com/amazing-herb-kills-98-cancer-cells-just-16-hours#sthash.udrgms4P.dpuf 
http://www.nrc-cnrc.gc.ca/eng/achievements/highlights/2011/anti_malaria.html
http://www.getwellnatural.com/artemisia-annua-qing-hao.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Artemisia_annua



15 Januari 2014

Cara-cara menggunakan kompas SILVA

Kompas adalah alat yang berfungsi untuk menunjukkan arah mata angin. Dan bagi para jungle treker mereka seharusnya mengetahui cara-cara penggunaan kompas dan fungsinya. Mengetahui cara membaca peta dengan arah kompas, berkemungkinan akan tersesat adalah tipis. Penting kepada semua penggiat pencinta alam untuk mengetahui cara penggunaan dan pemakaian kompas di dalam perjalanan di dalam hutan dan seumpamanya.





Letakkan kompas anda pada peta kawasan tersebut dengan hujung Base Plate menghubungkan lokasi anda berada dengan arah lokasi anda akan tuju.



Tetapkan garisan tengah dalam kompas dengan memusingkan Dial kompas mengikut garisan pada peta anda  "sejajar dengan Utara Magnetik (MN) pada peta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...