Langkah yang perlu jika sesat di hutan

Anda perlu memikirkan dari mana anda datang dan mengesan ia kembali jejak perjalanan anda. Mak sudah tentu peta, kompas dan satu unit GPS mungkin dapat menyelesaikan masalah anda lebih mudah.



Jangan membuat bising ini akan menarik kehadiran haiwan, anda hanya perlu memilih hala tuju. Puncak bukit untuk mencari aliran air, kemudian ikuti sehingga ia menjadi sungai, yang akan membawa anda keluar dari hutan. Pilih arah perjalanan dengan bijak dan jika ia ternyata tidak baik, cepat pilih pelan baru.

Dengan jarak penglihatan yang rendah, anda perlu untuk mencari bukit atau tempat tinggi untuk mendapatkan pemandangan anda. Keadaan muka bumi di dalam hutan terdapat kawasan rendah dan yang lebih tinggi daripada yang lain menunjukkan mungkin terdapat sungai jadi teruskan dan ikut laluan tersebut. Kawasan yang lebih luas adalah berkemungkinan terdapat sungai, dan peluang anda untuk mencari penempatan.



Pokok-pokok tumbang dan pokok patah atau dahan adalah pembunuh terbesar orang-orang di dalam hutan. Oleh itu, anda perlu untuk memilih tempat bermalam anda yang sesuai dan elakan daripada pokok-pokok yang mati. Sentiasa berwaspada, bergerak perlahan-lahan dan berterusan melalui hutan dan berhenti secara berkala untuk mendengar dan mengambil posisi anda.



Melindungi diri anda daripada nyamuk. Malaria telah menyebabkan lebih banyak kematian daripada semua peperangan dalam sejarah dan jika anda bernasib baik di dalam hutan, anda mungkin tidak terlepas. Di dalam hutan, cara untuk mengelakkan anda dari digigit tidak mempunyai banyak pilihan lain maka nyalakan api di kawasan tempat tidur dan sapukan minyak kayu putih pada tempat-tempat yang sering dihinggap oleh nyamuk, atau dapatkan krim penghalau nyamuk.

Catat Ulasan

1 Ulasan

Hi there. It's a really interesting site that you have there and I really love your tips when going for camping. Will surely re-visit your site in future

Ok, just a quick introduction about myself. I am actually from everydayonsales.com and I have found your website thru google. We are a site that offers information on daily promotion / warehouse sales in Malaysia. I can see that you actually have a linkback to other site and we are hoping that we can be part of your website, where we would actually want you include our link on your page. Of course you can visit our website www.everydayonsales.com and check us out. We can actually do a link exchange where I will list your site as a friend to everydayonsales and you website link will be put on our site. You will be part of the everydayonsales friends community :) in this link exchange and there will be many campaigns awaits for you.

Let us know whether this is possible and we Let us know whether this is possible and will communicate further on this. Do revert to me and if you do have any queries, let me know. Do hope to hear from you soon.

Regards
Chan @ www.everydayonsales.com (hy.chan@everydayonsales.com)